Support

Waar koop ik Azure?

In onze eerdere blogs hebben we je verteld wat Azure is en welke voordelen het je kan bieden. Je bent enthousiast geworden. Je wilt met Azure aan de slag, maar hoe kom je nu aan Azure? Waar kun je het kopen? En waar moet je rekening mee houden? In dit blog artikel leggen we je het uit.

Microsoft Azure kent verschillende licentie modellen. De meest gangbare zijn Pay-As-You-Go, via een Cloud Solution Provider (CSP) partner of via een zogenaamde Enterprise Agreement (EA).

Pay-as-you-go

Als je zelf snel aan de slag wilt dan kun je direct naar de website van Azure gaan, een account aanmaken, je creditcard nummer invullen en je bent in business. Je betaalt achteraf voor wat je gebruikt hebt. Bijvoorbeeld: gedurende een maand draaien er in Azure voor jouw bedrijf één website, twee virtuele servers en drie databases. Voor deze componenten krijg je dan een inhouding op je creditcard. De kosten die Microsoft in rekening brengt zijn gelijk aan de list prijzen.

Als je support nodig hebt kun je dit ook afnemen op abonnementsbasis bij Microsoft. Je bent dan afhankelijk van de supportafdeling van Microsoft. De focus hierbij is ondersteuning op het platform zelf en niet binnen de configuratie die je zelf hebt gemaakt. Dus als een virtuele machine niet wil starten kunnen ze je helpen, maar betreft het iets binnen de machine zelf dan wordt het een lastiger verhaal.

Cloud Solution Provider (CSP) partner

Als je Microsoft clouddiensten via een Microsoft Partner inkoopt dan hebben we het voornamelijk over een CSP subscriptie. Via CSP worden de maandelijkse kosten voor het gebruik van Azure bijgehouden en gefactureerd door jouw Microsoft Partner. Je hebt dus geen rechtstreeks contact met Microsoft maar doet dit via een partner zoals Sirrus. De partner kan ook toegevoegde waarde bieden in de vorm van technisch advies, ondersteuning bij implementatie, beheer, kennisoverdracht, etc. Dit zorgt ervoor dat je één aanspreekpunt hebt voor de inkoop en implementatie van alle Microsoft producten. Zo biedt Sirrus bijvoorbeeld, naast de benodigde Azure en Office 365 licenties, ook Managed Services diensten aan rondom Azure.

De prijzen die gelden binnen een CSP abonnement zijn afhankelijk van de afspraken die je met je partner maakt. Veelal liggen de prijzen lager dan de listprijzen. Ook hier betaal je alleen achteraf voor de zaken die je daadwerkelijk hebt gebruikt.

Enterprise Agreement

Met een Enterprise Agreement (EA) heb je een direct contract met Microsoft voor de Azure consumptie en software licenties. In een EA contract spreek je met Microsoft vooraf een zogenaamde forecast af voor een periode van drie jaar. Je schat als klant in hoeveel services je van Microsoft nodig gaat hebben in de aankomende drie jaar en betaalt per contractjaar vóóraf. Het is echter mogelijk om aan het eind van ieder jaar de volumes in je contract op of af te schalen voor het nieuwe jaar (dit heet ook wel “True-Up”). Wel wordt er vanuit gegaan in het contract dat je aan het einde van een contractperiode het afgesproken bedrag geconsumeerd hebt (de zogenaamde “afnameverplichting”). Omdat je met een EA een groot volume afneemt en hieraan committeert voor meerdere jaren krijg je van Microsoft wel flinke kortingen op de listprijzen. Voorbeeld: stel dat je een Azure-consumptie van één miljoen euro afspreekt met Microsoft voor het aankomende jaar. Dan kan het prima zijn dat je 10 maanden lang €50.000,- per maand consumeert en twee maanden per jaar een piek heb van €250.000,- per maand. Wat je niet consumeert maar wel hebt betaald, ben je kwijt. Opschalen is altijd mogelijk tegen meerprijs. Een EA is doorgaans alleen beschikbaar voor bedrijven vanaf 500 werkplekken, het MKB komt hier dus meestal niet voor in aanmerking. Het is ook mogelijk om een zogenaamde Server and Cloud Enrollment af te sluiten als onderdeel van een EA.

Samenvattend

Welk licentiemodel voor jou het meest relevant is en waar je Azure het beste kunt kopen hangt dus van meerdere factoren af en kan wat ingewikkeld zijn. Daarom helpen we je graag een handje.

  • Als je snel aan de slag wilt, bijvoorbeeld door te experimenteren met Azure om te ontdekken of het wat voor je is, dan is een Pay-as-you-go abonnement de meest logische keuze. Je bent zelf in control. Alleen ben je vaak wat duurder uit en zijn de support opties beperkt.
  • Heb je behoefte aan één contactpersoon voor je ICT dienstverlening of zelf niet alle kennis in huis, dan is een CSP subscriptie de meest logische keuze. Verreweg de meeste bedrijven in het MKB-segment die Azure gebruiken kiezen voor deze optie.
  • Zijn er meer dan 500 medewerkers bij je in dienst en hebben je IT medewerkers alle benodigde Azure kennis? Dan is een rechtstreeks Enterprise Agreement met Microsoft de meest voorkomende keuze. Nadeel is wel dat je een hele goede voorspelling moet maken over de zaken die je gaat afnemen. Het contract heeft immers een afnameverplichting. Veel grote bedrijven kiezen er tegenwoordig echter voor om naast hun EA ook een CSP subscriptie aan te gaan voor de extra flexibiliteit en schaalbaarheid.

Wil je meer weten of persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Bekijk het privacybeleid en de gebruikersvoorwaarden van Google.